Skip links

Oferta koncertowa

Koncert „Podróże literackie Jacka Kaczmarskiego”.

Jedną z wielkich inspiracji Kaczmarskiego była literatura, postacie literackie i sami twórcy literaccy.

Pomysłodawca tego koncertu proponuje podróż po świecie wyobraźni Kaczmarskiego, zaprasza do wysłuchania ok. dwudziestu pieśni poety, czasem mniej znanych, czasem popularnych, które zabiorą słuchaczy w świat indywidualnych interpretacji literatury i rzeczywistości.

Proponujemy prezentację piosenek Jacka, które powstały z inspiracji utworami literackimi, bądź opowiadają o losach pisarzy i poetów, z perspektywy innego poety . Tematami tych pieśni są często losy bohaterów literackich czy też ich realnych twórców. Wszystko to jest przetworzone przez poetykę Kaczmarskiego i rozpięte na siatce wartości etycznych oraz poddane ocenie historiozoficznej i filozoficznej.

Poza malarstwem czy wydarzeniami historycznymi – to właśnie utwory literackie i życie twórców literatury dostarczały poecie bodźca do napisania pieśni . Dobór tych lektur, wyrażane o nich w pieśniach poglądy i zawarte przesłania – wiele mówią o samym twórcy.

Jacek był erudytą, człowiekiem, który wielką wagę przywiązywał do słowa. Zajmował Go zarówno przekaz płynący z mitów greckich, jak z Biblii czy literatury powszechnej. Przekaz, który coś mówił o naturze ludzkiej, o stosunku do Boga, natury, historii czy etyki. Jacek pochłaniał i przetwarzał cały dorobek literacki i kulturowy , aby wprząc go w dzieło zrozumienia człowieka i motywów jego działań. Kaczmarski, jak wielu jego literackich poprzedników, widział piękno i tragizm ludzkiego losu. I to będzie główny temat i powód tego koncertu, który zatytułowaliśmy : „Podróże literackie Jacka Kaczmarskiego” .

Sądzę, że będzie dla słuchaczy interesujące przypomnieć sobie refleksje poety, wyniesione głównie z lektur nieobowiązkowych, a dotyczące naszej człowieczej kondycji w czasach, w których słowo pisane tak straciło na wartości.

Do projektu Antoni Muracki /śpiew, gitara,mandolina/ zaprosił Dorotę Osińską, Andrzeja Ozgę i Piotra Kajetana Matczuka/ śpiew, piano, syntezatory/ oraz muzyków Pawła Golenia /cbas/ i Krzysztofa Jaszczaka /fortepian/.

Premiera spektaklu odbyła się w 2015 roku na Festiwalu „Nadzieja” w Kołobrzegu.

„Lekcja polskiego Pana Młynarskiego”

Wojciech Młynarski – to guru autorów piosenek. Niedawno zmarły, utrwalony w piosenkach popularnych autor. Lecz Młynarski miał również inne autorskie oblicze. Przekorne, satyryczne, przenikliwe. Był prawdziwym współczesnym bardem. Nie pozostawał obojętny wobec tego, co się wokół niego działo. A ponieważ żył na zakręcie historii (marzec, czerwiec, grudzień, sierpień, kolejny grudzień i wreszcie transformacja) z zapałem wręcz kronikarskim dokumentował swe nastroje wobec zdarzeń politycznych i społecznych, przewrotów czy pozornej stabilizacji. Tego w piosenkach pop się nie robi, bo piosenka ma się podobać wszystkim i być, jak mówią dziś miłośnicy diskopolo – rytmiczna i łatwa. Tymczasem Wojciech Młynarski miał poglądy i je wyrażał. A ponieważ nam jego racje wyrażane w piosenkach niezwykle pasują, to aż nas korci, by Państwu je zaprezentować. Piszę to w imieniu swoim i kolegów, z którymi przygotowaliśmy program „Lekcja polskiego Pana Młynarskiego”

Dla wszystkich nas (również autorów piosenek) Wojciech Młynarski był wzorem autora doskonałego. W programie sięgnęliśmy do piosenek Mistrza, w których najpełniej zaprezentował talent do inteligentnej i ostrej satyry.

Marek Bartkowicz – z wykształcenia aktor, ponadto literat, autor przekładów piosenek, animator kultury, sporadycznie reżyser i autor scenariuszy. Laureat festiwali piosenki niebanalnej. Zdobywca miedzy innymi Grand Prix Nagrody im. Jonasza Kofty Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Autorskiej Oppa’2000, Wydał dwie płyty „Rozciąłem na pół” i „Hotel bez klamek”. O tej ostatniej portal Strefa Piosenki napisał: „Płyta dla specyficznego słuchacza, dla którego piosenka nie jest wyłącznie pretekstem do pobujania się. To 15 piosenek z tekstem i puentą. Materiał doskonale opisuje otaczającą nas rzeczywistość, która często wesoła nie jest, a jednak autor traktuje ją z humorem. Nie jest smętnie. To piosenki pisane i śpiewane z przymrużeniem oka, a do tego ładnie oprawione muzycznie. Marek Bartkowicz pisze znakomite, dowcipne, inteligentne, niebanalne teksty.

Marek Majewski – autor, kompozytor, poeta, satyryk i felietonista.

Jest scenarzystą i reżyserem licznych programów estradowych, telewizyjnych i radiowych, m.in. własnego programu telewizyjnego Kabaretowa Lista Przebojów.

Andrzej Ozga – aktor, piosenkarz, autor i satyryk, także reżyser, absolwent PWST w Warszawie (1981), trzykrotny laureat Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Od czasu studiów autor tekstów piosenek, które śpiewali tacy wykonawcy polskiej estrady jak Michał Bajor, Ewa Błaszczyk, Edyta Geppert, Anna Maria Jopek, Agnieszka Matysiak, Katarzyna Skrzynecka czy Andrzej Zieliński. Ma na swym koncie realizacje teatralne i telewizyjne w oparciu o utwory lub tłumaczenia jego autorstwa. W 2006 roku w XV Konkursie Teatrów Ogródkowych w Warszawie otrzymał pierwszą nagrodę publiczności dla spektaklu Edith i Marlene Evy Pataki Teatru Dramatycznego z Elbląga.

Piotr Karol Sawicki – kompozytor, pianista, performer. Absolwent Wydziału Kompozycji i Aranżacji Jazzowej na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Występował jako pianista w spektaklu „Moja Mama Janis” w Teatrze Roma i kabarecie STS 96, a w big-bandzie Jazz-Radia w klubie Akwarium grał na kontrabasie. Rekonstruował partytury Krzysztofa Komedy na podstawie rękopisów i nagrań. Współpracował z Marią Sadowską, Jolantą Litwin-Sarzyńską oraz zespołem Kaliber 44. Występował na festiwalach jazzowych w Rosji z Tamara Raven. Zaaranżował dla Chóru Uniwersytetu Warszawskiego utwór „Mas Que Nada”, który został wykonany na konkursie w Legnicy, za co Chór Uniwersytecki otrzymał I miejsce. Ulubione polskie kolędy we własnych aranżacjach nagrał na płycie „Smooth Jazz Christmas.pl„. Wraz ze swoim zespołami występował we Włoszech ( na Międzynarodowym Festiwalu Eddie Lang Jazz Festival) a także w Niemczech, Szwecji i na Ukrainie. Lider zespołu Warszawa Kyiv Express, z którym nagrał płytę Huculski Blues, wygrał konkurs „Zrób głośniej” oraz wystąpił na festiwalu Era Jazzu. Obecnie przygotowuje debiutancką płytę tria jazzowego i pisze piosenki do słów Jacka Wasilewskiego, autora scenariuszy seriali, filmów dokumentalnych i sztuk teatralnych (m.in.” Ojciec Bóg” ).

Antoni Muracki -pieśniarz, poeta, kompozytor, tłumacz i muzyk . Członkiem SAWP, ZAiKS, występował w kabarecie „Nowy Świat” i „Warsztat”, brał udział w licznych programach radiowych (PR III, Radio Z) i telewizyjnych (”Powrót bardów”), jest twórcą programów literackich i kabaretowych. Od 2004 – prowadzi własną scenę muzyczno-kabaretową „Salonik z kulturą”, gdzie prezentuje twórczość wybitnych postaci polskiej piosenki i kabaretu, czasem jazzu i teatru, oraz własne utwory.

Czas koncertu 90 min

„Lista nieobecności”

koncert piosenek największych osobowości poetyckich współczesnej Europy /w tym oczywiście również z Polski/. Projekt złożony z piosenek i wierszy Agnieszki Osieckiej, Jonasza Kofty, Włodzimierza Wysockiego, Karla Kryla, Bułata Okudżawy Georgesa Brassensa, Jacquesa Brela, Jacka Kaczmarskiego, Marka Grechuty, Edwarda Stachury, Andrzeja Waligórskiego, Kazimierza Grześkowiaka, Jacka Zwoźniaka, Leonarda Cohena i innych, to program pozwalający obcować z literaturą i muzyką najwyższej próby, spełniając swą rolę edukacyjną i poznawczą. To wiersze i piosenki, które przez całe lata kształtowały gusty słuchaczy, a w czasach uproszczonej rozrywki są ostoją wrażliwości, mądrości i piękna.

Podczas koncertu na scenie pojawią się od: Aleksandra Drzewiecka, Wojtek Gęsicki, Jakub Muracki, Marek Bartkowicz i Antoni Muracki /śpiew, gitary/ oraz zespół muzyczny, z Piotrem Gollą za fortepianem i Witoldem Cisło/ bas, bałałajka, elektronika/

„Lista nieobecności”- to koncert przypominający twórców, którzy już odeszli. Projekt bardzo różnorodny, zarówno literacko jak i muzycznie, i niekoniecznie smutny, choć z nutką zadumy. Ten koncert to hołd złożony polskiej i światowej tradycji. Składają się na niego najważniejsze pieśni XX wieku, które na lata ukształtowały świadomość i dobry smak widzów. Są wzorcem piękna i mądrości. Są śpiewane wiele lat po śmierci twórców lub wykonawców. Tematycznie koncert jest bardzo różnorodny: od pieśni o miłości i rozstaniu, po te, sławiące urodę życia, ale i nieuchronność przemijania i pragnienie poszukiwania Boga, w każdych jego postaciach. To koncert pełen zadumy i refleksji nad ludzkim losem – opowiedziany tekstami mądrych, często zachwycających pieśni.

Płyta i koncert „Muracki śpiewa Nohavicę”

Drodzy Słuchacze, Przyjaciele i wszyscy Miłośnicy twórczości Antoniego Murackiego i Jaromira Nohavicy. W 2016 roku ukazała się płyta Antoniego Murackiego pt.: „Muracki śpiewa Nohavicę”. Na płycie znajdziecie pieśni czeskiego barda pięknie przetłumaczone i zaśpiewane przez Antoniego, a również dwa bonusowe utwory w wykonaniu Jarka, również po polsku. Niektóre utwory jak Sarajewo czy Moja mała wojna są Państwu bardziej znane, jednak usłyszymy też pieśni z najnowszej płyty Jarka oraz zupełnie nieznane. Wszystkie utwory zostały opatrzone interesującymi aranżacjami i niebanalnie wykonane przez A.Murackiego.

Koncert kipi muzyczną energią i ma bardzo pozytywny przekaz. Nie brak w nim również lirycznych akcentów, tak charakterystycznych dla twórczości Nohavicy. W koncercie pojawią się też pieśni satyryczne, jak Futbol, Pochód zdechlaków czy Gdy odwalę kitę.

To dwugodzinne spotkanie z twórczością czeskiego pieśniarza, w znakomitych przekładach i brawurowych wykonaniach, powinno zadowolić nawet wybrednych słuchaczy.

Recital autorski

Na koncert składają się pieśni z różnych okresów twórczych artysty. Bogate w warstwie harmonicznej, posiadają nierzadko urzekającą melodyjność. A poza tym - zawsze mają coś do powiedzenia słuchaczowi – o ludziach, emocjach, miłości czy relacjach z drugim człowiekiem. Koncerty artysty to spektakle satyryczno-liryczne, o dużym ładunku emocjonalnym, który niosą zarówno tekst, muzyka, jak i dojrzałe wykonanie.

Na koncercie wykona swoje najlepsze pieśni z siedmiu płyt autorskich. Gatunkowy ciężar tekstów, dotyczących kondycji współczesnego człowieka, dystans i ironia autora -to elementy składające się na ten satyryczno-liryczną wypowiedź. Choć twórczość ta jest czasem gorzka i drapieżna – nie brak w niej liryzmu, dowcipu i ciepła. Najważniejszy w niej jest zawsze człowiek, z jego zabieganiem, śmiesznością i wzniosłością, ale nie bez znaczenia jest też otaczająca nas rzeczywistość, z jej absurdami i grozą. Aby ją oswoić i zrozumieć, Antoni często odwołuje się do piękna tego świata, tkwiącego w przyrodzie i w nas samych. Jest wnikliwym obserwatorem naszej codzienności, także tej geopolitycznej; choć ostatnio stroni od protest songów – często w pieśniach bezkompromisowo piętnuje złe zjawiska w rzeczywistości ostatnich lat. Jednak z natury Antoni jest lirykiem. Śpiewa o uczuciach i zachwycie nad światem. Ten rys jego twórczości dobitnie podkreślają urokliwe melodycznie i niebanalne harmonicznie kompozycje, z wirtuozowskimi partiami gitary. Muzycznie bliski jest balladzie jazzrockowej, ale nie stroni też ostatnio od przetworzonych motywów etnicznych i ludowych, czy rytmicznej ballady.

Koncert może mieć formę recitalu na głos i gitarę lub koncertu, gdzie artyście towarzyszą muzycy.

„Tańce polskie”

to oryginalny spektakl literacko-muzyczny, inspirowany polskimi tańcami narodowymi. Za motywy przewodnie do opowieści o życiu, uczuciach i miłości, twórcy obrali ludową muzykę, zawartą w krakowiakach, mazurach i mazurkach, kujawiakach, polonezach czy oberkach. Ta folkowa osnowa jest oczywiście tylko muzycznym pretekstem do stworzenie współczesnej opowieści literacko-muzycznej i inspiracją dla jazzowych harmonii.

Niełatwa rytmika naszych tańców i niebanalna melodyjność pieśni, posłużyła twórcom spektaklu do stworzenia barwnej opowieści, o dużym ładunku emocjonalnym, wykorzystując to, co najlepsze w polskim folklorze.

W warstwie literackiej - utwory bazują na podstawowych tematach opowieści ludowej: miłości, przywiązaniu do ojcowizny i rodzimej przyrody, poczuciu tożsamości kulturowej, samotności i szukaniu szczęścia w nieprzyjaznym świecie. Nadzwyczaj współczesny język tych pieśni-tańców sprawia, że opowieść staje się historią młodej kobiety w XXI wieku, świadomej własnej wartości i ograniczeń.

https://www.youtube.com/watch?v=iuC_7NXEsWA

Wykonują Dominika Świątek, śpiew, fortepian, Antoni Muracki – śpiew, gitara, Witek Cisło /bas, bałałajka, perkusjonalia, gitary/

Cały spektakl jest też rodzajem swoistej zabawy z konwencją ludową, w której świat jest nieco czarno-biały; potrzebne zatem był literacki humor i dystans oraz lekkość w podejściu do tematu. Ale znajdziemy tu też utwory bardzo serio, mówiące o miłości do matki i rodzinnego domu.

Skromna instrumentacja kontrastuje tu z niezwykle barwnymi, miejscami wirtuozowskimi partiami gitary czy akordeonu.

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z Internetu
Explore
Drag